Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 30 augustus 2010

Nagatieve spiraal weer opwaards


Jezelf fijn voelen door een rot situatie? Een soort zelfkastijding met een lekker randje?

Ook een rot gevoel kan vertrouwd raken namelijk.
Of aandacht krijgen door negativiteit.
Of erkend worden door minder fijne dingen te doen.

Allemaal redenen om een negatieve spiraal tot stand te houden.

Men die zich herkent in bovenstaande voorbeelden (onder andere) vind het vaak lastig of moeilijk naar en in zichzelf te kijken en focust de aandacht op de ander. Dit houdt echter in dat dié specifieke aandacht ook niet nog eens naar zichzelf kan gaan.
Dus lastig en moeilijk om te kijken:
- wat vind ik fijn?
- wat vind ik prettig?
- wat vind ik belangrijk?
Maar ook zeker belichten wat er niet fijn, niet prettig en niet belangrijk wordt gevonden.

Uiteraard ook ernaar handelen!!

Ook zullen deze mensen vaak veel voor anderen zorgen, maar niet voor zichzelf.
Dit sijpelt door hun gehele bestaan en bij de gelukkigen barst de bom op een gegeven moment.
Waarom 'gelukkigen'? Omdat dié verandering willen, dus ook gemotiveerd zijn er iets aan te (willen) doen.

Niet dat de rest dit niet wilt, maar die zijn er nog niet klaar voor. Deze mensen moeten het echt 100% zat zijn, anders is terugval voor de hand liggend. Zij hebben dan nog teveel het willen- zorgen- voor in hun systeem, dat er (nog) geen plek is voor henzelf.

Ik zeg altijd "focus je op datgene waar jij zelf zeggenschap over hebt en neem dié verantwoordelijkheid". Dit om chronische emoties van 'niet gezien worden' te doorbreken middels contact met jezelf en de wereld om je heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.