Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

woensdag 1 september 2010

De denktank van de Libelle


Ik ben benaderd door de Libelle, ivm met hun rubriek 'de denktank'. Hierin worden issues onder loep genomen en worden er adviezen/reacties gegeven door professionele deskundige en ervaringsdeskundigen. Ik ben benaderd als professionele deskundige!
Ik ben helemaal trots!

Ik heb uiteraard 'ja' gezegd!!

Ik heb ook mijn bijdrage direct geleverd, wat ik ook graag op mijn Blog wil delen (ik mocht maar circa 100 woorden tikken en hier ben ik uiteraard weer dik overheen gegaan!)

Het de vraag van de persoon in kwestie is het volgende:
Ik moet altijd leuke dingen verzinnen. Thuis en met vrienden.

Ik ben altijd in voor iets leuks en kom dan ook vaak met ideeën op de proppen. Maar ik merk dat er weinig gebeurt als ik dat niet doe. Terwijl ik ook weleens verrast wil worden en niet altijd de kar wil trekken. Hoe krijg ik dat voor elkaar?


(deze tekst wordt ook in de Libelle gezet, dus is er ook geen sprake van privacyschending)

Mijn reactie:
Hoe wordt hier gecommuniceerd? Mensen, en zéker in langdurige relaties, zijn vaak geneigd niet goed te communiceren. En met communiceren bedoel ik: zeggen wat jijzelf vindt én luisteren naar wat de ander te zeggen heeft.

Hoe langer men bij elkaar is, des te meer aannames er worden gemaakt. Dit kan nu het euvel zijn.

Daarnaast is niet iedereen op hetzelfde vlak even creatief en is het een kwestie van het accepteren en respecteren van elkaar. Misschien is partner weer op hele andere vlakken degene die de kar trekt. Zo vul je elkaar ook aan in een relatie.

Mijn antwoord op haar vraag "hoe krijg ik voor elkaar dat ik niet alleen de kar trek?" :

- Communiceer. Zeg vanuit de 'ik-vorm' dat je het fijn zou vinden als hij ook wel eens initiatieven neemt in het verzinnen van ideeën.

- Stel jezelf de vraag hoe en wie je partner echt is, dus of het reeël is dat hij hierin de kar zal gaan trekken.

- Trekt hij misschien op andere vlakken in jullie relatie de kar? Zoja, belicht dat aspect van hem, waardoor je je misschien minder irriteert aan deze 'tekortkoming'.


Ik ben benieuwd wat er over blijft van deze tekst. Ik vind het echt superleuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.