Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

donderdag 23 september 2010

Wat voor soort coaching...


Snelle coaching?
Tsja...
Mensen willen tegenwoordig snel en efficiënt geholpen worden, maar... áls je snelle hulp krijgt (en dan doel ik niet op een korte wachtlijst, maar een kortdurende periode van coaching)is dit dan ook altijd efficiënt? Überhaubt?

Kijk, ik ben geen hulpverlener die ellelang stil wilt blijven staan bij wat er in het verleden is gebeurd. Gebeurd is gebeurd, het is niet terug te draaien en het heeft geen zin om erin te blijven hangen. Maar... de óórzaak ligt er vaak wél! Om dit gegeven dan te negeren, eraan voorbij te gaan zie ik als een 'snelle symptoom bestrijding' waar men zeker weten veel aan heeft, alleen... ook op de lange duur?

Ik ga nu niet zeggen dat de snelle vorm van hulpverlening niet juist is, begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen hardop en uit hierin mijn ideeën, gevoelens en dus mening.

Ik ben een coach die niet blijft hangen bij wat er is gebeurd, maar ik vind het wel nodig vind om te kijken waar een bepaald gedrag, karakter, manier van doen vandaan komt. Het te linken aan een gebeurtenis, zodat er ook meer begrip komt. Erkenning.
Hiervoor hoef je echt niet het eventuele trauma weer in en het opnieuw herbeleven, alleen mensen zijn vaak geneigd ervan weg te lopen en dan loop je mijns inziens weg van een stukje van jezelf. Het is namelijk wél overkomen/gebeurd.
Ik ben van mening dat het dan een tijd goed kan gaan, alleen dat het op den duur door een bepaalde andere gebeurtenis of een moment waar men in zit, weer terug komt en misschien dan heftiger dan voorheen, omdat er geen manier is gevonden en goed mee om te kunnen gaan.

Mensen zijn allemaal niet eender en dus de hulpverleners ook niet.
Ik denk het één van de manier van hulpverlening en een ander weer het zijne.
Ik ben er ook van overtuigd dat dit hartstikke goed is, want niet iedereen wilt ook dezelfde manier van hulpverlening.
De ene cliënt is toe om met snelle coaching snel verder te kunnen en wie weet wel doordat die cliënt al eerder bij een andere hulpverlener is geweest die het probleem wel heeft gelinkt aan wat er in het verleden is gebeurd.

Het meest belangrijke is dat de hulpverlener iemand hulp bied met alle liefde en begrip. Zonder oordeel. Niks oplegt, de cliënt compleet zichzelf laat zijn in wie en wat diegene is en wilt zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.