Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

dinsdag 17 augustus 2010

Telefonische hulpverlening


Ik ben sinds niet ál te lange tijd consulent op freelancebasis bij een telefonische hulplijn: Hulp bij Verwerking (www.hulpbijverwerking.nl)

Wat een aanvulling op mijn dagelijkse praktijkbezigheden!!
Omdat er geen non-verbale communicatie te zien is, moet je als consulent allerlei andere zintuigen die je normaliter in een 1- op 1- gesprek niet of in ieder geval minder hebt 'aanstaan', gebruiken, waardoor een gesprek minstens de helft meer intensiefer wordt!

Zo had ik laatst (en ik ga uiteraard niet vertellen wáár dit gesprek over ging omdat ik niet meer bij diegene kan navragen of het ok is dat ik dit verhaal schrijf) iemand aan de lijn, een uur lang, wat zo'n intensief gesprek was. Ik moest echt even de professionele schakelaar omzetten. Ik vind het absoluut niet verkeerd als een verhaal me onwijs aangrijpt. Er is alleen wel een verschil tussen een verhaal je aan laten grijpen en een potje mee gaan zitten huilen. Ik probeer in het vizier te houden dat ik iemand moet helpen en dan help ik iemand niet. Denk ik althans..

Ook had ik iemand die na 7 minuten gewoon ophing... Zonder gedag te zeggen of wat dan ook. Daar ben ik dan wel een beetje zuur onder, maar ach... ik ga er maar vanuit dat ik diegene binnen 7 minuten heb kunnen helpen, en dat vind ik dan wel weer een pluspunt naar de hulpverlener, moi! :-)

Ja, ik zie het echt als een mooi beroep, hulpverlener.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.