Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 26 juli 2010

Zelfbeeld


Ongerust maken over hoe anderen over je denken. Dat is een best algemeen 'begrip'. Steeds en steeds vaker doet men dit. Bewust, onbewust: komt op hetzelfde neer, want er vloeit een bepaalde stress uit voort.

Okay, is dat slecht? Nee, want bepaalde stress kan voor een goeie boost zorgen. Maar.. téveel stress is niet goed.
Enfin, dit stukje gaat niet over stress, dus daar wijk ik verder niet over uit.

Het gaat wel over je eigen zelfbeeld.
Hoé kijk je eigenlijk naar jezelf en hoe belangrijk vindt je de kijk van iemand anders op jou?
Hoe laat jij je leven beïnvloeden door wat een ander van je vindt?

Er wordt wel eens gezegd "Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten." Daar zit denk ik wel een kern van waarheid in. Hoe vaak kijk jij naar anderen en denk je "hmm.. dat is wel wat raar.." ? Als je dit vaak doet: NIET DOEN! Wat wéét je over die persoon en wat de reden is dat diegene iets doet wat jij raar vindt? Wie ben jij om dit te beoordelen? Trouwens, het zijn momentopnames, dus wie zegt dat die persoon zo altijd doet?
Als ik naar mezelf kijk, lijkt het soms wel eens of ik uit twee personen besta..(of meer..). Ieder moment is niet eender. Als je mij net treft, terwijl ik de hond uit moet laten, de jongste heeft zich net onder gespuugd nadat ik haar nét aangekleed heb en de oudste vind dit nét een goed moment om te moeten poepen en zélf zijn billen af te vegen (hij is 3, dus raadt maar waar de poep zit, ik kan je vertellen: overal, behalve op het wc papiertje...)
Dan ben ik niet vrolijk, sterker... ik ben stik chagrijnig. Als ik dan de deur uit ga, met een hoofd op onweer, betekend dit niet dat ik doorgaans boos ben. Maar ziet iemand mij nét op dát moment, zal diegene denken "Jeutje, wat is dat een boos mens."

Snap je wat ik bedoel?

Kijk, een beetje om je heen kijken, mensen observeren, zeggen wat je denkt, enzovoorts is helemaal niet verkeerd naar mijn mening. Maar bén je doorgaans zo.. Vraag jezelf af waarom?
Waarschijnlijk ben je dan ook iemand die zich voortdurend afvraagt wat anderen van jou vinden.

Het constant beoordelen van de ander, komt negen van de tien keer voort uit jouw eigen onzekerheid. Je gaat letten op hoe anderen het doen. Doordat je zelf over jezelf denkt dat je het misschien allemaal niet goed doet, ga je de ander ook naar beneden halen, want het is wel eenzaam daar op de bodem..

Denk daar maar 's over na.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.