Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 5 juli 2010

Klagen over klagen


Vandaag viel me weer iets op in de praktijk, nl:
Mensen die klagen over mensen die klagen..

Je hebt van die sites, waar mensen hun verhaal op kwijt kunnen (Nee, geen Blog's bedoel ik hiermee)
Anderen kunnen hier dan weer op reageren.

Zo las ik vandaag iemand die ventileerde over een slechte nachtrust, door in haar optiek geluidsoverlast. Iemand gaf uitleg over waar dit geluid vandaan kwam. De persoon die de nacht wakker had gelegen wegens in haar optiek geluidsoverlast maakte ondanks deze uitleg nog steeds duidelijk dat ze er last van had gehad, waarop ze commentaar kreeg..
Haar opmerking over het geluidsoverlast werd gezien als klagen...

Ten eerste "so what als iemand klaagt?" en ten tweede "waarom wordt ventileren over iets direct als klagen omschreven, als iets negatiefs...?

Ik kon het dus niet laten om me ermee te bemoeien, nadat iemand had geschreven 'maak er een probleem van ofzo...' Huh? Wie maakt waar een probleem van. Wie de schoen past........
Ik heb dus gereageerd in de trant dat ik het niet als een probleem zie als iemand ventileerde over zijn of haar slechte nachtrust. Dat dit niet direct 'klagen' inhoudt.
Er werd daar weer gereageerd dat dit wél zo overkwam en dat die persoon niks had gehoord.
Ow... Dus: als er door anderen niks is gehoord/gezien/gevoeld, IS wat een ander vindt per definitie 'klagen'?
Dat het reageren op het ventileren als 'klagen' gezien kan worden.
* snap je em nog?*
Wat is waarheid?

Ik stoor me aan het gebemoei. Láát iemand. Al klaagt die, nou en??
Dat zie je ook zo op Forems..
Mensen vragen zich soms hardop iets af, schakelen een forem in in de hoop verder geholpen te worden, ...krijgen ze me daar een lading commentaar over zich heen.
Iemand stelt een vraag, weet je het antwoord niet, láát het!

Maar goed... nu 'klaag' ik... Toch?

Ik klaag over mensen waarvan je niet mag 'klagen'.
- Als het bloedheet is, mág je daar best over 'klagen', al heb je daarvoor ge'klaagd' dat het sinds eeuwen geen mooi weer meer is geweest.
- Als je hoogzwanger bent, mag je 'klagen' dat het vreselijk zwaar is, al ben je hartstikke blij en gelukkig dat er een kindje in je groeit.(ook zo'n klassieker)
Enzovoorts.

Kijk, als je iemand in je omgeving hebt die óveral commentaar op heeft, nooit is iets goed en dit is een steeds terugkerend probleem.
Dan is er meestal iets anders aan de hand. Kijk dáár dan naar in plaats van terug te klagen.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.