Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

woensdag 21 juli 2010

Melancholie


Iets wat geweest is, komt niet meer terug.
Dat is een feit.
Met ouder worden is dit best een gedachtegang waar mensen tegenaan lopen, waar ze over filosoferen.
Wat een fijne herinnering is, kan een melancholiek gevoel geven.
Melancholie is een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen aldus Wikipeia.

En toch is het waarheid. Zowel het verleden als het gevoel erdoor.
Waar komt dit gevoel vandaan?
Ik denk vanuit een stuk 'vergankelijkheid'. Het feit dat iets in het verleden ligt, zegt iets over het doorgaan van tijd. Gaat een mens door in tijd, betekend dit ouder worden en uiteindelijk overlijden. Niks is voor altijd.
Dat is best een depressieve gedachte.

Best zuur ook, want als het een nare gebeurtenis vanuit het verleden is, heb je dit gevoel niet. Dan is het maar beter dat de tijd door is gegaan.
Dus betreft het een fijne, leuke, mooie, goeie gebeurtenis, kan dit later zorgen voor melancholieke gevoelens..

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar : probeer dit niet te doen, want dan geniet je niet meer van de tijd die is en komen gaat.

Mij overkomt het ook zo nu en dan.
Dan kijk ik bijvoorbeeld naar een foto van mijn oudste (oud? Hij is nu 3 en een half jaar oud..)toen hij nog dreumes was en dan krijg ik echt zo'n 'nou...'-gevoel over me heen. Depressief? Neu, maar wél wat 'downig'. En ik realiseer me (gelukkig) direct dat zodra ik me down voel wegens het feit dat hij toen ozo lief was, ik haast neig naar een gevoel dat hij dit nu dan niet meer is... Wat natuurlijk onzin is.
Maar ja.. hij zal nooit meer die dreumes zijn/worden, en dat geeft een missen-gevoel.

Melancholieke gevoelens horen erbij, is niet erg, laat het alleen niet overheersen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.