Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

woensdag 21 juli 2010

Maak het jezelf moeilijk, als het makkelijk kan..


Schaamte.. schuldgevoel... schaamte over schuldgevoel...schuldgevoel over schaamte..

Is het terecht? Is het óóit terecht?
Spijt.. Kun en mag je dat hebben? Heeft het zin? Net als schaamte en schuld?gevoel en andersom? Of spijt over de schaamte over het schuldgevoel..Of schuldgevoel over de schaamte van de spijt..Of schaamte over de spijt van het schuldgevoel..
Of...of...?..

Wháááá!! HELP!!

En toch zijn dit zeer veel voorkomende gedachtes bij mensen die vast zijn gelopen.
Vast gelopen in hun eigen gevoelens. Door álle emoties hun eigen emoties niet meer weten te onderscheiden.

Als de, toch wel, simpele vraag wordt gesteld "hoe voel je je?", komt er geen echt duidelijk antwoord.. Meestal start de zin met "ik dénk...." Je dénkt dat je je op een bepaalde manier voelt..

Wat vind ikzelf, wat vindt de ander?
Hoe voél ik, hoe voelt de ánder?
Trek ik me er iets van aan, hoe ga ik ermee om.
Dénkt de ander werkelijk zo, of is dit mijn gedachte? Waar komt dié gedachte dan vandaan? Is dit terecht?

Gezien de tegenwoordige individualisatie praten mensen niet écht meer met elkaar, weten ze van elkaar bar weinig. Mensen maken hun eigen interpretaties, welke niet altijd kloppend zijn. Toch wordt er naar deze interpretaties gehandeld en geleefd.
Op zich niet erg, mits het goed voelt.
Maar... negen van de tien keer is dit niet zo, want... mensen zijn wél gezelschapsdieren. We kunnen dan wel allemaal individuen zijn, maar dit betekend niet per definitie dat we ons moeten afzonderen van de rest.
Als iemand tegenwoordig vraag hoe het met je gaat, moet je eerst overwegen of diegene een sociaal wenselijk antwoord of de waarheid wilt.

Het verwarrende is tegenspraak :
We doén individualistisch, maar we zíjn het niet. Dus we wíllen graag weten hoe de ander over ons denkt, maar we vrágen het niet. We vullen zelf in, altijd naar hoe je zelf naar jezelf kijkt.
Is dit een positieve kijk, zul je niet snel denken dat de ander je 'raar' vindt, maar owee als je niet positief over jezelf denk...

Mijn mening en advies: wees minder op en in jezelf. Denk je (lees "ben je bang?") dat de ander negatief over je denkt, vráág het!
Maak het je zelf makkelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.