Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 19 juli 2010


Een verhaal van een cliënt van mij (uiteraard mét permissie):

Sinds ik moeder ben, ben ik steeds vaker en anders met de dood bezig dan voorheen.
Vroeger was ik ook wel bang om dood te gaan, ik denk dat iedereen dit wel heeft, maar tegenwoordig... Mijn grootste angst is 'wat als ik ze nooit meer zie?'! Ik kan dan echt in paniek raken.

Als ik dan in paniek raak, ga ik zweten, krijg het benauwd en lijkt het of ik flauw ga vallen.
Hierdoor raak ik alleen maar meer in paniek..

Daarnaast ben ik gewoon meer bezig met hoe kwetsbaar we zijn. Het kan 'just-like-that' afgelopen zijn. Bij mijn man op zijn werk was er onlangs iemand die tijdens een vergadering in één keer in elkaar zakte.. Dood... Bizar!! Dat kan ook mij overkomen.
Daarnaast, hoe ouder ik wordt, hoe ouder mijn ouders en dus zij dichter bij de dood..
Ik kan dan uit het niets gaan huilen, alleen al bij de gedachte dat zij overlijden.
Soms is het zo heftig, die gedachtes, dat ik er zelf niet meer uitkom.
Ik raak in paniek, ik ben onwijs bang.
Ik wil hiervan af, maar het lijkt hoe harder ik probeer, hoe meer ik over de dood na ga denken. Alsof ik niet mág denken dat het niet gebeurd, uit angst dat ik dan juist op mezelf afroep.


Door deze paniek, is de mogelijkheid heel groot dat cliënt hyperventilatie krijgt, waardoor het lijkt of er iets aan het hart mankeert en hierdoor meer in paniek raakt.
Komt dit vaker voor, is de kans zelfs aanwezig op een chronische hyperventilatie.

Juist ook het té krampachtig proberen de controle erover te houden, zorgt ervoor dat de paniekaanvallen juist komen.
Ik heb al eerder een Blog geschreven over 'angst voor de angst', en dat is juist ook wat ervoor kan zorgen dat de paniek aanvallen vaker en frequenter komen en heftiger worden.
Wat is eraan te doen (want er IS iets aan te doen!!) is verschillende van persoon tot persoon. Uiteraard is er een algemene noemer : zoek afleiding, waardoor je niet meer over de angst nadenkt
Maar deel het, praat erover, krop het niet op!
Zoek hulp hierin, want het kan - nogmaals - chronisch worden en behoorlijk je leven beheersen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.