Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

donderdag 15 juli 2010

Helicoptervieuw


Soms moet je even advocaat van de duivel spelen bij cliënten om ze een ander inzicht te kunnen geven. Althans, dat is mijn mening en dus ook soms mijn aanpak.
Wordt niet altijd in goede orde ontvangen...Mijns inziens raak ik dan juist dé plek die geraakt moet worden om een proces op gang te kunnen brengen.

Ik bedoel situaties waarin mensen 'klagen' (ik zet dit expres tussen haakjes, omdat klagen een negatieve insinuatie in zou kunnen houden en dat is niet wat ik bedoel. Het is het ventileren van gevoelens, maar dat staat zo lang...)over anderen, maar dit alleen doen vanaf hun eigen invalshoek. Terwijl als ze even met een helicopterview erboven zouden cirkelen, dus eigenlijk even afstand zouden kunnen nemen, er een heel ander beeld zou kunnen ontstaan. NL die van de ander.
Uiteraard is dit best lastig, als je continue ruzie met je partner hebt, om dan in zijn/haar vel te willen zitten, om zo diens perspectief te kunnen zien. Toch is dát vaak de enige uitweg om verder te kunnen.

Mensen voeren vaak discussies, die niet meer als doel heeft er samen uit te komen, maar om te winnen... Dan wordt het doel voorbij geschoten. Hou dat in het vizier, is min advies altijd!!
Het hoeft niet per definitie in te houden dat jouw gevoel er niet toe doet als je sorry zegt, of als je de ander gelijk geeft. Sterker, jouw mening hoeft niet eens niet waar te zijn. Vaak is het zelfs zo dat beide gelijk hebben.

Gaat het om het gelijk willen hebben? En waarom is dat?
In mijn optiek is dit om gezien te worden, erkend te worden. Al heeft de ander gelijk, jij wilt er ook zijn, gezien worden, erkend worden.
Het valt me altijd weer op dat degene die het meest onzeker zijn, gaan het heftigst de discussies in en zeggen als laatst sorry..
En dat, terwijl sorry zeggen en kunnen toegeven juist héél sterk is en ervoor zorgt dat mensen je juist zien.

Weer die helicoptervieuw: hoe kijk je zelf naar de volgende type mens:
- diegene die nooit of moeilijk sorry zeggen, nooit of moeilijk toegeven, steeds feller in een discussie worden.
- diegene die makkelijk sorry zeggen, makkelijk kunnen toegeven en tijdens een discussie rustig blijven.

Dit is slechts een voorbeeld, maar als je dus ergens niet uit komt, met wie dan ook in welke situatie dan ook: even afstand, even de helicoptervieuw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.