Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

woensdag 30 juni 2010

het effect van emoties


Hoe jij in je vel zit, zegt vaak ook iets over hoe een ander in je omgeving in zijn/haar vel zit.
Hoe bedoel ik dit en klopt dit wel?

Ik bedoel hiermee dat als je partner, ik noem maar even een persoon, thuiskomt van zijn/haar werk en die is vreselijk chagrijnig omdat de opdracht niet is binnengehaald, dit eigenlijk altijd wel zijn weerslag heeft op hoe jij je voelt vanaf dát moment.
Probeer maar eens terug te denken aan dit soort gelijke momenten.
Je bent vrolijk, je partner komt thuis, GRMBLGRMBL... en binnen no time: jij geirriteerd/ook chagrijnig/boos...

Wat mij dan altijd zo opvalt, is dat dus de negatieve emotie de boventoon voert, want het is bijna nooit andersom.
Toch zou dit ook moeten!
Ik zeg: oefenen!
Ten eerste om niet de negatieve emotie de positieve emotie weg te laten vagen.
Ten tweede, en dus ook de tweede stap, om de positieve emotie te laten 'rulen'.

Kijk, nu is het zeker van zeer belang om iemand zijn/haar verhaal te laten doen, zodra die een minder fijne dag heeft gehad.
Dit is dan ook m.i. dé oplossing: laat diegene zijn/haar verhaal doen, luister écht (!!) en buig het gesprek (subtiel) om naar óf jouw (positieve) dag óf naar hoe diegene zijn/haar dag ook kan afsluiten.

En gebeurd dit vaak, is er zeker meer aan de hand dan alleen een opdracht die niet binnen te halen was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.