Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

woensdag 2 juni 2010

Zen....





Ik sprak laatst iemand die zei "als je niet naar het verleden en niet naar de toekomst kijkt, is er alleen nog het heden en daar is niks, alleen het zijn." Toen dacht ik "oooh, wat mooi en wat bevrijdend!", maar... *altijd weer die 'maar'*.... en dan??

Ik vroeg diegene "okay, alleen wat als je helemaal rozig en fijn van zo'n sessie komt *pardon, ik vergat te vertellen dat diegene sessies doet in lichaamsgerichte therapie, waarin dus alleen naar het NU wordt gekeken* en dan kom je thuis, in de chaos met 2 kleine kinderen en een man die niet in het NU zitten?" M.i. ben je er in één klap weer uit, sterker... ik denk dat de frustratie en irritatie me om de oren slaan! Een soort afknapper eerste klas! Of niet? Er werd me verteld dat je het dan (weer) buiten jezelf neerlegt, dus ik bij mijn gezin in dit voorbeeld *even voor de goede orde: fictief he? :-) * Maar precies wat dan wél te doen in zo'n situatie, maakte hij me niet duidelijk... Ik ben misschien een ietwat 'I'm only happy when it rains-typje', maar ja... ik denk wel dat dit dé realiteit is. Buiten mezelf leggen... euh, klopt, maar jah... ik kan wel zen gaat zitten zijn, in het NU blijven met een heerlijk gevoel, alleen ik denk dat dit niet vast te houden is met alleen als een mantra tegen mezelf zeggen "er is alleen het NU", want het NU is op dát specifieke moment 'gillende en huilende kinderen, die verschoond en gevoed moeten worden, een man waarvan het zweet op zijn voorhoofd staat omdat ik 'even lichaamsgerichte therapie heb genoten en hij in de tussentijd met de kinderen bezig is geweest', een hond die uitgelaten moet worden, een lekker maal dat gekookt moet worden, om vervolgens de troep weer op te ruime en de kinderen naar bed brengen.." HIJG...HIJG...
Ik zie het meer als een therapie náást een (bijvoorbeeld) zelfbeeldverbeteringstherapie. Ik bedoel: ... er IS een verleden en er IS een toekomst.. Die is niet weg te denken. Sterker, ik vind dat ook niet juist! Er is een verschil tussen blijven hangen in een emotie van een moment en een verwerking. M.i. heb je verwerking nodig om verder te kunnen. Dus beide therapieën hebben een even vervullende taak.

Ik denk dat ik maar 's een cursus lichaamsgerichte therapie ga doen.

V Check!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.