Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 18 oktober 2010


Wat doe ik nou precies?
Tsja... zeer breed.

Okay.
Ik bén psychosociaal counselor. Ik ben afgestuurd in de richting van de contextuele therapie. "Wij" gaan ervan uit dat alles in context staat met alles. Alles wat je doet, niet doet, heeft effect op alles en iedereen om je heen, het staat namelijk in context met elkaar.
Daarom is deze richting uitermate geschikt voor relatie-, gezins- en familietherapie.
Maar... omdat ik eigenwijs ben ik ik vind dat ieder contact met iets of iemand een relatie is, omdat álles in context staat, ben ik van mening dat er dus ook een relatie is met betrekking tot bijvoorbeeld je voedsel.
Heb je overgewicht, heb je als het ware een slechte relatie met je voedsel.

Ik heb mezelf welzijnscoach genoemd, omdat ik kijk naar de welzijn in de allesomvattende betekenis van het woord.
Lekker vaag?
Misschien, maar ik zeg er wel mee wat ik wil zeggen.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat de balans tussen je geest en lichaam zorgt voor jouw welzijn. Wel....zijn...
Ik kijk naar die balans op élk vlak.

Ooit heeft iemand tegen me gezegd dat dit een 'beginnersfout' is, omdat beginners zoveel mogelijk cliënten willen binnen halen en zich zo richten op een héle grote doelgroep.
Ik ben zeker nu geen beginner meer, dat ten eerste. En ten tweede is dit niét mijn reden waarom ik me zo breed inzet.
Mijn reden is puur en alleen dat ik me niet wil spitsen op één soort therapie. Dit ten eerste voor de dynamiek, maar ook (en zéker) omdat ik van mening ben dan een welzijn aan zóveel dingen kan liggen.
Het lijkt dan ook of ik van álles doe, maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer:
- een relatietherapeut richt zich op relaties
- ik richt me op de welzijn
Een relatietherapeut zal de dieperliggende oorzaak achter een slechte relatie kijken/zoeken en vinden. Ik de dieperliggende oorzaak van het niet lekker in je vel zitten. Op welk vlak dan ook.

Psychosociale hulpverlening is laagdrempelig. Ik werk niet met speciale technieken, maar 'simpelweg' middels gespreksvoering. Ik hou de spiegel voor, confronteer, speel advocaat van de duivel, ben het 'gewoon' luisterend oor.
Eigenlijk voor de 'huis- tuin- en keukenproblemen/klachten. (niet oneerbiedig bedoeld)

Gelukkig krijg ik negen van de tien keer te horen dat de naam welzijnscoach leuk gevonden is en dat hetgeen ik doe zo aanspreekbaar en toegankelijk is.
Zo is het ook zeker bedoeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.