Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 4 oktober 2010

De kracht van het verleden


Ik wil toch nog even stil blijven staan bij het het verleden.
En hiermee bedoel ik het verleden van mensen per individu en niet het verleden in het algemeen.

Het valt me vak op dat men geneigd is een minder fijn verleden vaak af te doen als 'ach'.... Of dat men er krampachtig niet bij stil wilt blijven staan 'we moeten toch vooruit'..
Terwijl het zo'n nadruk heeft achtergelaten en nog steeds op de mensen die júist een minder fijne jeugd hebben gehad.

In mijn mening kan dit komen doordat de omgeving vaak niet weet wat ermee te doen, want er is ook verder niet meer veel te doen aan 'gedane zaken'.
Men laat zich dus eigenlijk manipuleren door het ongemak van anderen..Want het er niet over willen hebben en dus het onderwerp veranderen, vind ik ook een vorm van manipuleren.
Uiteraard zijn er ook tal van mensen die er zélf echt niet over willen denken. Ook dan lijkt het mij meer dan zat reden om het er dus wel over te hebben, want iets wat je negeert of wilt negeren, doe je niet voor niks.
Kijk, dwingen is een geheel ander verhaal, uiteraard!

En, wat ik al eerder heb geschreven, is er een verschil tussen er héél lang en uitgebreid bij stil te gaan staan en een link maken tussen wat er in het verleden is gebeurd en het gedrag wat je nu hebt.

Mensen willen geholpen worden, alleen het is natuurlijk heel eng om daadwerkelijk geholpen te wórden! Stel je voor dat iets wat je 20 jaar met je meedraagt er niet meer is... IEK! Toch?
Als je een grote wrat op je neus hebt, al 20 jaar, dan wil je er graag vanaf (kan ik me zo voorstellen). Maar als die wrat er na 20 jaar ineens niet meer is, staat di toch wel heel raar. Vooruitgang, zonder meer, maar toch een soort 'gemis'.
Dat is ook met gewoontes die je járen meedraagt.
Je draagt ze niet voor niets met je mee (okay, nu is het voorbeeld van de wrat verre van relevant..)

Pas als je achterhaalt wat de reden is van het meedragen van bepaalde gedragingen, blijven hangen in patronen, enzovoorts, kun je het ombuigen naar iets anders. Wat niet per definitie in hoeft te houden dat jij als persoon anders moet worden of gaat zijn, maar die gedraging, dat patroon, hoéft niet meer.
Maar tegelijk heeft het je wel gebracht tot de persoon die je nu bent, met ook alle mooie en goeie dingen die je dus óók bent! Ook dat komt door het verleden...

Loop er niet zomaar aan voorbij, want dan loop je een deel van jezelf eveneens voorbij!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.