Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

vrijdag 22 oktober 2010

Kip of het ei?


Wel of niet aan (nog) een kindje en zoniet, waarom niet? Maar ook, zodra wel, wat is de reden om het wel te doen?

Natuur. Ja, daardoor begint het vaak toch te kriebelen bij mensen om (nog) een kindje te nemen.
Voortplanting.
Maar, als je er al twee rond hebt lopen, dan héb je je al voortgeplant, dus in feite.. geldt het dan nog?
Ja, denk het wel, moeder natuur gaat haar gang.

Da's dus denk ik één van de redenen om het wle te willen doen. Dat is de basis, zeg maar.

Maar dán de keus om er inderdaad (weer) voor te gaan of toch maar niet.

Als ik naar mezelf kijk, zou ik gevoelsmatig er best nog wel één bij willen. Maar rationeel niet.
Ik hoor dan best veel reacties "dan moet je het gewoon doen." Is dat zo? Ik vind van niet. Ik vind juist dat je ook je ratio hierin moet laten mengen, want het gaat uiteindelijk niet alléén jou aan. Ook je partner, en zéker niet te vergeten het kindje zelf.
Maar goed... liefde zal ik kunnen geven, zeker weten. We mopperen wel altijd over het geld (of beter : het gebrek eraan), maar arm zijn we zeken weten niet. Er is dan altijd wel een mouw aan te passen.
In mijn geval gaat het ook over praktisch gezien. Ik stoot hiermee veel mensen tegen het hoofd, heb ik al gemerkt. "Praktisch?? Praktisch?? We hebben het over een kind, liefde en natuur..Dan moet je niet naar het praktische aspect kijken!". Niet???? Ow....? Nou, als het praktisch niet loopt, loopt het daardoor ook vaak op geen ander vlak vlekkeloos. Vind ik.. Constant piekeren, continue moe en op..Praktisch ook wat betreft:
-ruimte in huis
-ruimte in de auto
-oppas vinden als dit nodig is (en ja, ik vind het nodig om eens in de zoveel tijd niet alleen moeder, maar ook een echtgenote of vriendin van iemand te kunnen zijn)
-hoe meer kinderen, hoe eerder de kans dat er één ziek is en dan zit je met je werk..
-vakanties die steeds duurder worden.

Eigenlijk allemaal best egoïstische keuzes, maar mijn motto is dus altijd "papa en mama blij, kindje blij". Ook andersom, kindje blij, papa en mama blij, maar ja.. wat is er eerder..het kip of het ei?? In dit geval toch écht de kip..!
Soms voel ik me dan best schuldig hierover, maar ja.. laten we eerlijk zijn; als er aan de hand om van het schuldgevoel af te zijn de knoop doorgehakt wordt om er dus voor te gaan, ben je in mijn optiek pas écht verkeerde keuzes aan het maken!

Goed..Maar dan komt het gevoelsmatige tóch ook om de hoek kijken. En dan doel ik echt niet (alleen)op het schuldgevoel rondom de keuzes die hierboven staan, maar puur het gevoel van de biologische klok.
Wat je dus gewoonweg niet uit kunt (en hoeft) te leggen.
Dat IS.

Toch ben ik ervan overtuigd in dit geval : bij twijfel, niet doen.
Dus je ook niet over laten halen, of iemand over halen.

Iemand heeft ooit tegen me gezegd dat dit in sommige situaties wel moet, omdat je anders nooit tot een keus komt, maar ik weet niet of ik die mening deel.
Van binnen wéét je wel wat je wilt en niet wilt. Laat dát dan aan de oppervlakte komen, al duurt dit misschien een aantal jaar. Dit is niet een 'oeps, foutje- optie'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.