Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 22 november 2010

Wiens waarheid is waarheid?


Ik heb al eerder een keer iets geschreven over een verwachting die je naar anderen hebt en teleurgesteld kunnen worden als dit niet gebeurd.

Teleurstelling is een verwachtingspatroon hebben, waaraan iets of iemand niet voldoet.
Is dit erg?

Als je er erge last van hebt, is dit niet fijn nee. Maar is het echt erg?
Ligt er uiteraard aan wat je precies verwachtte en wat je daadwerkelijk hebt 'gekregen'.
Kijk, enerzijds is de teleurstelling iets in jezelf. Tenzij je iets heb afgesproken en de ander komt dit niet na.
Maar ja... wat is de reden dat iemand dit niet nakomt?
Is dit terecht en zoja... vanuit welk perspectief?
Kijk, hoe ik tegen de wereld aankijk is niet dezelfde blik als die van ieder ander. Ik kan dan iets hartstikke terecht vinden, maar de ander niet.

Hoe ondervang je dit?
Eigenlijk heel simpel: door te vragen en door aan te geven.
Maar ja, als het zo simpel was geweest, wat is dan de reden dat er toch zoveel mensen teleurgesteld worden? Of moet ik beter zeggen: wat is dan de reden dat mensen niet goed communiceren?

Iedereen ziet het vanaf zijn/haar perspectief welke zijn/haar waarheid is. Dé waarheid.
Dus wat diegene logisch vindt, IS logisch.
Maar dat IS dus per definitie niet zo.
Mijn waarheid is anders dan degene die dit leest. Wegens andere opvoeding, andere leefomstandigheden, andere leefomgeving, andere noem het maar op!
Men denkt er vaak niet eens aan om iets bij de ander na te gaan.

En vaak is dit helemaal geen probleem, want iemands teleurstelling is ook immers niet iemands anders zijn/haar verantwoordelijkheid. Iemand stelt niet teleur, iemand láát zich teleurstellen.
Alleen dit communiceren is vaak hét probleem.
Hoe uit jij jouw teleurstelling?
Niks mis mee namelijk om te zeggen 'ik ben best teleurgesteld, want ik blablabla... verwacht' Men houdt het bij zichzelf, men communiceert dit.
Maar als je dit communiceert omdat je bijvoorbeeld een excuus verwacht... Tsja.. daar heb je hem al : 'verwachting'.

Mensen, communiceer en hou het bij jezelf.
Doet de ander niet wat je wilt, kun je dit aangeven, alleen hou het bij jezelf. Jouw waarheid hoeft niet iemands anders waarheid te zijn. Beide is geldend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.