Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

donderdag 18 november 2010

OPROEP VOOR EEN GOED DOEL!!


Momenteel, blame it on the Xmas spirit, ben ik (weer) bezig om iets op te willen zetten voor een 'goed doel'.
Namelijk: mensen die niet zoveel te makken hebben, toch hulpverlening kunnen bieden die hen vooruit zou kunnen helpen.
Dan kunnen sommige hulpverleners wel zeggen "als iemand écht geholpen wilt worden, kan die dat ook betalen " (helaas hoor ik dit toch zo af en toe). Ik ben het daar absoluut niet mee eens!

Denk bijvoorbeeld aan alleenstaande moeders in de bijstand. Deze doelgroep heeft echt niet voldoende geld om óók nog eens begeleid te kunnen worden door een coach. Okay, aanvullende verzekering...Maar, voor niks gaat de zon op mensen, want ook dát moet betaald worden en ook niet zuinig..!

Ik zou dus heel graag willen dat meerdere hulpverleners zich bundelen en bereid zijn om eens per week een paar uurtjes hulpverlening te bieden. Dit kan aan de hand van subsidie (al wordt tegenwoordig aardig geknabbeld aan de subsidies, dus de gemeente ziet me al aankomen...)of organisaties die willen sponsoren.
En, heel nobel en vooruitstrevend misschien: gratis!
Ik bedoel, ik wordt er echt niet armer van als ik 2 uurtjes in de week op een avond mijn hulpverlening bied. Ik ben tenslotte niet voor niet in deze branche gerold. Ik zou er geen full-time vrijwilligersbaan van maken, want ook ik wil rondkomen. Daarnaast vind ik dat ik het ook verdién om betaald te worden, dat ben ik zeker waard. Maar 2 uurtjes per week even hulpverlenen zónder betaald te worden? Voelt goed voor mij.

Maar... niet iedereen is mij! En ik veroordeel ook niemand die er anders over denkt! Vandaar hoop ik dat er ook sponsoren aangetrokken worden.

Ik heb best een redelijk uitgewerkt idee (in mijn hoofd), nl:
- Iemand die een ruimte heeft voor een aantal hulpverleners en deze bereid is voor een paar uurtjes in de week beschikbaar te stellen.
- Verschillende hulpverleners, graag ook op verschillende manieren (denk aan counselors (ik), budgetcoaches, schuldhulpverleners, fysiotherapeuten, masseurs, acupuncturisten, rechtshulpverleners, enzovoorts.

Eens per week, ik denk aan een avond, een aantal uurtjes, ik denk aan ca 3 á 4 uurtjes, deze bovenstaande hulpverleners in één ruimte om daar mensen met weinig inkomen te kunnen helpen.

Reden gaat ook verder, waar de gemeente dan óók iets aan heeft! Namelijk, mensen in de bijstand lopen eerder vast. Niet omdat ze 'gekker' zijn, maar vaak zit men niet vrijwillig in de bijstand. Maar deze mensen lopen vaak wel in rondjes of tegen muren aan. Dit kán doorbroken worden, alleen daar moeten zij maar net de middelen voor hebben, die zij niet kunnen veroorloven.
De gemeente heeft uiteraard ook contacten met bepaalde hulpverleners, maar dit zijn vaak best grootschalige organisaties en daardoor toch vaker minder efficiënt.
Het heeft toch vaak veel met vertrouwen te maken. Zodra dit er niet is, kan er gecoacht worden tot de coach en cliënt erbij neer vallen, maar er zal geen vooruitgang geboekt worden.

Kan aan de cliënt in kwestie liggen, maar ook zéker bij de hulpverlenende instantie.

Dus, mensen, zie dit als een oproep:
ALLE KRACHTEN VERZAMELEN!!

Wie is bereid hierin mee te helpen? Kan als sponsor, kan als subsidieverlener, kan als hulpverleners, kan als ruimte'gever'. Ik kan het zo gek niet noemen, of men kan helpen.
Alleen al door mee te willen denken.


En uiteraard geldt mijn oproep voor Zutphen e.o.

Alvast mucho dank!

2 opmerkingen:

  1. Je wilt dit doen uit een goed hart maar toch denk ik dat je verhaal niet helemaal klopt. Hulp hoeft nl. niet duur te zijn. De gemeente bekostigd diverse instanties: mensen kunnen altijd gratis bij het Algemeen maatschappelijk werk terecht. Daar wordt ook professioneel gewerkt en samengewerkt met andere hulpverleners indien nodig. Ik advieseer je om dit plan ook met bestaande instanties te overleggen. Waar zien zij dat er gaten vallen? Waar is volgens hen behoefte aan? Hoe zou je kunnen samenwerken (onderling verwijzen enz.).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem

    Dank voor je reactie.
    Ik vertel ook inderdaad in mijn Blog over die medewerking met de gemeente, dus er is zeker al wel het eea aan hulp. M.i. is dit niet voldoende en niet voor iedereen wat wils. Hulpverlening hoeft inderdaad niet duur te zijn, maar dit is het vaak wel.

    Mijn verhaal zal inderdaad niet helemaal voor iedereen kloppen, een ieder heeft ook zeker een eigen perspectief. Dit is de mijne en vanuit mijn perspectief hoop ik iets te kunnen betekenen. Inderdaad vanuit een goed hart.

    Ik heb ook zeker al zelf het plan om het met de bestaande instanties te overleggen. Helaas ben ik tot heden alleen nog tegen muren aangelopen, want deze instanties zijn soms net oesters...
    Ik heb zelf voor een gemeente gewerkt, dus ook kunnen ervaren hoe hier soms tegenaan gekeken wordt. (uiteraard vanuit mijn perspectief) Ik persoonlijk werd hier niet warm van...Dus ik zou het graag eerst juist anders willen proberen. Als het zo goed had gewerkt, zouden er nu niet vele toch met bepaalde klachten en problemen lopen. En tuurlijk kun je niet iedereen helpen. Mijn doel is diegene te helpen, die door de reeds bestaande instanties niet geholpen (kunnen) worden.

    Maar uiteraard dank voor je reactie!

    Groet,
    Anouk van Duren
    Welzijnspraktijk Zutphen
    www.welzijnspraktijkzutphen.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.