Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

donderdag 11 november 2010

Onder de loep


Veel mensen kijken naar anderen. Hoe een ander denkt, doet, voelt, enzovoorts.
Mensen worden vaak onzeker over hetgeen de ander over hen denkt. Dit wordt dan niet nagevraagd, maar er worden aannames gemaakt. Vaak op een manier hoe diegene zélf naar zichzelf kijkt. Diegene gaat zich dan aanpassen, maar waar aan precies? Aan een wens hoe die zelf wilt zijn, hoe die dénkt dat de ander graag zou willen hoe die is?
Iemand gaat dan kronkelen en draaien om te zijn wie die niet is en zal mensen die écht bij hem passen ook helemaal niet meer aantrekken, want 'wie is die dan?'

Wat is al schreef: vaak komt dit voort uit een eigen zelfbeeld, waar men niet tevreden over is.
Dan de grote 'waarom'?
En dan vervolgens 'wat eraan te doen'?

Als je een minder goed beeld van jezelf hebt, kun je twee dingen doen:
- jezelf onder de loep nemen en kijken hoe je wel wilt zijn en jezelf hierin aanpassen/veranderen
- jezelf accepteren hoe en wie je bent.

Kijk, het laatste lijkt het meest beste, want zelfacceptatie is waar het vaak om draait.
Klopt, maar.... stel dat je hier écht niet tevreden mee bent en/of wilt zijn?

Als ik naar mezelf kijk, ben ik echt niet tevreden met de overgebleven kilo's van de zwangerschap die zo aan mijn romp en kont/heupen blijven kleven.
Echt niet tevreden dus!
Ik kan dan mezelf proberen te accepteren in hetgeen ik nu ben. mét de kilo's. maar dat wil ik helemaal niet!
En niet alleen omdat het me onzeker maakt omdat ik me te dik voel en 'wat denkt de omgeving ervan'? (ook hoor, moet ik eerlijk bekennen, ben ook maar mens). Maar tevens omdat ik dit helemaal niet mooi vind. Daarnaast is het niet gezond! Ik hijg als en oud paard, mijn knieën doen zeer als ik teveel beweeg. Niet goed!

Dus in dat geval kies ik toch voor optie 1.

Alleen, wat ik bij optie 1 ook duidelijk schrijf: 'neem jezelf onder de loep'. Jezélf dus! Dus niet een ander die je graag zou willen zijn, nee, jezélf!
Wat is haalbaar, wat is de reden, is het reëel, enzovoorts.

Kijk, een maatje 36 zal ik niet halen. Ha, zelf 38 wordt me te lastig. Maar jeetje, 40 moet lukken!

Maar... wil je jezelf veranderen omdat je dénkt dat een ander dit zou willen?
Vraag het na, klopt het en waarom? Vaak is het niet eens zo dat men over jou denkt zoals jij denkt dat die over je denkt! Dit is vaak je zelfbeeld!!
Maar als dit wél zo is, dus dat de ander jou inderdaad niet goed vindt zoals je bent, kijk dan eveneens naar wat haalbaar is, wat reëel is, wat de reden is. En probeer dan héél dicht bij jouzelf te blijven staan. Hoe voelt dit dan? Ben je het ermee eens? Vind je het ok dat iemand jou eigenlijk niet accepteert en wie en wat je bent? Vaak is het alleen al op die manier ernaar kijken voldoende om te realiseren dat dit helemaal niet goed voelt!

Voel!
En maak aan de hand dáárvan wel overwogen keuzes!

Best lastig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.