Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 15 november 2010

Relatieproblemen en hulp


Therapie voor relatieproblemen. Gezamenlijk of individueel?
Tsja... Ligt eigenlijk aan de problematiek binnen de relatie, alleen ben ik op zich voorstander voor individueel en daarna daar waar nodig nog gezamenlijk.

Als er relatieproblemen zijn, is dit vaak niet gebaseerd op één enkel probleem, maar vaak meerdere problemen bij elkaar. Ergernissen, onzekerheden, boosheid, angst, jaloezie. Het één staat vaak heel dicht bij het ander.

Om uit te vogelen hoe dit zit, vind ik het van belang naar béide individuen te kijken. Uiteraard doe je dit altijd, ook als bij gezamenlijke sessies. Maar toch, als er vaak problemen zijn, is dit ook weer vaak geinked aan communicatieproblemen. Dit is dan ook als ze gezamenlijk op consult komen. Tuurlijk, om dit goed in het vizier te krijgen, moét je kijken naar die communicatie om te achterhalen wát er precies aan schort.
Ik vind het alleen erg van belang om te kijken naar de kern van de oorzaak. Dus met andere woorden : de reden van het slechte communiceren, niet naar het slechte communiceren op zichzelf. Ook, maar dat komt later of tijdens het achterhalen van de kern aan bod.

De grondlegger is vaak een bepaald (negatief) zelfbeeld en dit is altijd individueel, dus per persoon.
Vaak zijn stellen samen toch anders, zeker als er problemen zijn, dan dat zij individueel zijn. Over angsten, over diepere gevoelens, over boosheden. Dit wordt minder snel geuit samen, dan alleen.

Ik ben zeker van mening om met elkaar door te gaan dat dit zeker wél geuit moét gaan worden, maar stapje voor stapje.
Ik kijk dus in principe liever éérst per individu en daarna als stel.

Maar.. als ik maar één van de twee in mijn praktijk heb, verwijs is ze erna liever door naar een andere relatietherapeut. Dit, omdat er anders toch met een 'valse start' wordt gestart. Ik kén namelijk de één al wel en dit zou mijn objectiviteit kunnen kleuren. Maar zéker ook de onzekerheid van de ander dat ik degene die ik al ken, misschien zou kunnen voortrekken.

Maar goed, dit is mijn visie. Dit is niet hoe het moét zijn of gaan. Ieder voor zich, zo verschillen hulpverleners allemaal van elkaar, wat maar goed is ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.