Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

woensdag 17 november 2010

Goed bedoeld of toch niet?


Het valt me iedere keer weer op dat mensen altijd vergelijken, bagatelliseren, 'ja-maren'...
Niet doen!

Als ik zeg "mooie jurk heb je aan" dan maakt me dit écht niet uit dat deze in de uitverkoop was of al heel oud is.
Als ik zeg "Goh, da's ook vervelend dat je nu al 3 nachten niet hebt kunnen slapen omdat je kindje ziek is en 's nachts spuugt" hoef je niet te gaan vergelijken met andere ouders die een gehandicapt kind hebben en het daardoor jouws inzien vééél slechter hebben.

Nobel, maar niet doen! je doet jezelf te kort, je neemt jezelf niet serieus.

Ook andersom gebeurd het, dat mensen iets vertellen wat ze vervelend vinden, dat 'de ontvanger' zich geroepen voelt het 'teniet te doen'. Zal best wegens goeie bedoelingen zijn, om diegene te steunen, maar gebeurd dit ook daarmee?
Daarnaast twijfel ik soms ook zeer aan de goeie bedoeling, als ik eerlijk ben. Vaak wordt dit gezegd als tegenwerping als ze er feedback op krijgen.

Je kúnt appels niet met peren vergelijken!
De één ervaart dingen intenser dan de ander.
De één heeft over de linie van meerdere jaren vaker iets meegemaakt. Dan zal de gebeurtenis per keer niet zo schokkend (voor wie trouwens? Wie bepaald zoiets?) zijn, maar alles in totaal wel!

Als je zogenaamd in die gevallen iets wilt meegeven aan de ander, vráág dan wat je kunt doen in plaats van aannames maken en dan 'zomaar' iets zeggen. Hoe goed bedoeld ook! Júist als je het goed bedoeld kun je iets met déze feedback doen.

Maar, ook de categorie mensen die de ander 'iets willen bijbrengen'.. Mensen die iets klagen vinden, wat zij persoonlijk niet terecht vinden. Persoonlijk dikgedrukt, want nogmaals 'wie bepaald iets voor een ander?'

Tuurlijk, iedereen is mens en iedereen zal bovenstaand heus wel eens doen. Maar besef je dit! En áls je het dus beseft, doe iets met dat besef!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.