Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 5 september 2011

Mindfulness of Mindfoolness?





Toen ik voor het eerst van Mindfulness hoorde, was ik ervan overtuigd dat dit een vorm van therapie was die zich richtte op het feit dat de brein gekke dingen met je doet, in de vorm van een bepaalde afweer.
Hiermee doel ik op bijvoorbeeld iemand die bedonderd wordt door zijn/haar partner, maar om dit in te zien, kan er een andere angst achter schuilgaan, zoals bang om alleen te zijn. Dan kan een brein je als het ware in de maling nemen en je vertellen, tegen je instinct eigenlijk in, dat je partner je niet bedonderd. Zo hoef je tenminste niet alleen te zijn...

Of iemand met een schildklierprobleem, overgewicht heeft en de schuld van het overgewicht aan de schildklier geeft. Tuurlijk klopt het dat iemand hierdoor overgwicht kan krijgen, minderenergie krijgt enz., maar het is niet zo dat alles aan de schildklier te wijten valt. Ook in deze gevallen kan je brein je dus in de maling nemen.

En zo nog velen voorbeelden die aantonen dat je brein je soms in de maling neemt.
Ik noem dat Mindfoolness.

Ik zie het als een soort persoon in jezelf, die je ergens voor beschermt, althans, dat 'denk' hij. Dit was waarschijnlijk ooit ook wel zo, als een overlevingsmechanisme. Maar wat ooit was, is vaak in het hier en nu niet meer zo. Dan levert het dus niks meer op, maar zorgt het juist eerder het tegenovergestelde op: stilstand.
Mensen groeien van gemaakte en gedane ervaringen. Vallen en opstaan. Dus ook van de negatievere ervaringen. Alleen men is geneigd als het ware te verstarren in dit soort gevallen. Dan groei je dus niet, maar blijf je stilstaan in de tijd, in die nare ervaring.
Door de pijn van de negatieve ervaring wordt er iets in het leven geroepen om je als het ware te beschermen voor een nieuwe negatieve ervaring. Ik noem dit, als dit je dus belemmert in groei, de 'fool', als in MindFOOLness. Dit neemt je namelijk dus in de maling om zo weer een nieuwe negatieve ervaring te moeten krijgen.

Jammer wel, al is het als bescherming bedoeld, want juist als je angst bestaansrecht geeft, is het vaak helemaal niet zo eng als je doet vermoeden, want.... je bent gegroeid door de eerste nare ervaring!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.