Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

vrijdag 16 september 2011

Geheimhoudingsplicht van een hulpverlener




Ik ben psychosociaal counselor en tijdens mijn diploma-uitreiking heb ik een eed afgelegd van zwijgplicht.
Toch vroeg ik mezelf af, 'wat als er een cliënt met bijvoorbeeld een zelfmoordneiging in mijn praktijk komt, moet ik dit dan melden? mag dat überhaupt, gelet op de zwijgplicht?'

Ik ben dit eens nader gaan bekijken, want iedere hulpverlener zal hier wellicht wel eens mee te maken krijgen.

De eed is niet voor niets afgelegd, anders kun je te pas en te onpas gaan rondbazuinen welke problemen men heeft. Je bent immers een vertrouwenspersoon: mensen vertrouwen je hun grote geheimen/schaamte/zonde enz toe.
Maar.. er zijn uitzonderingen, namelijk als het gaat om wetenschap van misbruik, geweld of andersinds ernstige zaken. Hierin is de wet sinds januari 2011 in aangescherpt. Voorheen had je als hulpverlener (die een eed had afgelegd)meldrecht, nu heb je meldplicht
Als je dus als hulpverlener op voorhand weet dat iemand zelfmoord wil gaan plegen (dit voorbeeld aanhoudend) dan heb je als hulpverlener dus de meldplicht. Het is zelfs zo dat je als hulpverlener flink aan de tand gevoeld kan worden wat je reden was om het niet te melden....!

Maar goed. Als hulpverlener sta je hierdoor wellicht soms op een tweespoor, omdat er nu eenmaal cliënten zijn die een zeer moeilijk vertrouwen issue hebben.

Wat ik in zo'n situatie doe:
Ik ben hier dan heel transparant in naar de cliënt. Ik vertel dat ik ten alle tijden niks door zal vertellen, tenzij er sprake is van wetenschap van misbruik, geweld of andersinds ernstige zaken. Is het iemand die aan de hand daarvan er al vanuit gaat dat ik dan dus ALLES door ga vertellen, maak ik een soort contract/verklaring, waarin staat dat ik niks door zal vertellen, me aan de r zwijgplicht zal houden, tenzij bovenstaande zaken aan de orde zijn. Die laat ik tekenen en teken ik zelf. Zo hou ik me aan de regels van de wet en de cliënt heeft meer vertrouwen. Wil de cliënt dit niet, ga ik niet met deze cliënt in zee.

Daarnaast vind ik het tevens je plicht om er geen one man show van te maken gedurende dit soort toch wel gecompliceerde zaken. Kom je er niet alleen uit, ga naar collega therapeuten. Heb niet de arrogantie (want ik vind het dan inderdaad arrogant!) om te denken/te vinden dat jij dit wel even gaat 'fixen'. Staak desnoods de hulpverlening naar deze betreffende cliënt en verwijs door.

Dit stukje Blog is mede mogelijk gemaakt met de hulp die ik heb gekregen via collega's via LinkedIn, waarvoor mijn dank!!

2 opmerkingen:

  1. fijn dat je hierover transparant bent!

    ken je ook de beroepscode voor sociaal agogen? staat ook iets in over combi geheimhouding en uitzonderingsgevallen.
    http://pdf.swphost.com/phorza/beroepscode_def.pdf

    goed dat je ook nog even de 'one (wo-)man show' onder de aandacht brengt. Schoenmaker, blijf bij je leest! ben het helemaal met je eens!

    maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maaike
    Heel toevallig, bestaat toeval..?, heb ik net een andere Blog geschreven die ik 'schoenmaker, blijf bij je leest' heb genoemd. Verlengde eigenlijk van deze Blog.

    Dank je voor je compliment en ik ga gelijk de link induiken die je me hebt toegestuurd!

    Groetjes
    Anouk

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.