Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

dinsdag 13 september 2011

Individuele relatietherapie



Je hebt in mijn optiek relatietherapie en relatietherapie...En ik doe een van deze twee, maar welke..?

Okay, je hebt dus verschillende vormen van relatietherapie.
Ik richt mij grotendeels op de individuen en niet op de stellen. Er komen soms wel stellen in mijn praktijk, maar meestal wel pas als ik ze eerst zelf individueel heb mogen consulten.
Mijn reden hiervoor is dat ik ervan overtuigd ben dat relatieproblemen vaak een resultaat zijn van onderliggende problemen met jezelf als individu. Tuurlijk ligt het bijna 100% aan communicatie, maar... hoe communiceer jij met jezelf? Daar richt ik me meer op!

De kern van de problemen onderling, is de kern van ieder individu zelf.
Nu hoor ik bij wijze van mensen al hardop denken 'maar wat als mijn partner is vreemdgegaan, dan ligt dit toch bij hem?' Dan ga je echt kijken naar de schuldvraag en dat doe ik liever niet. Daarnaast, hoe ga jij met dit soort gedrag van je partner om, wat zegt dit over jou zelf? Accepteer je het, doe je net of je het niet weet, schop je hem/haar direct de laan uit...?
Hoe jij tegen de dingen aankijkt, zegt alles over jouzelf en in feite niks over je partner.
Want weet jij wel van jezelf hoe je tegen de dingen aankijkt? Weet jij wel van jezelf wat je voelt in bepaalde situaties en waarom dit is? Weet jij waar jij voor staat en wat juist helemaal niet?
Ik denk dat het merendeel van de mens eerst een volmondige 'ja' zal zeggen. Alleen mijn vraag is dan direct 'van waaruit is deze overtuiging?'

Kijk, als je van te voren al aangeeft dat je je partner de laan uit zal schoppen als die vreemd gaat (voorbeeld aanhouden), dan ben je op voorhand al aan het labelen en bekijk je niet de situatie per uniek moment. Dan doe je jezelf tekort.

En dat vind ik nu interessanter in mijn sessies: kijken wat de relatie met betrekking tot de cliënt zelf is, omdat dit effect heeft op alles en iedereen om deze persoon heen. Relatie met betrekking tot zijn haar liefdespartner, werk, kinderen, eten, collega, vriendengroep, vader, moeder, broers en zussen, enzovoorts, enzovoorts...
En alles staat in context met elkaar.. Zelf liefdesrelatieproblemen staan in context met de relatie tussen diegene en zijn/haar familie, gezin van herkomst, werk, eten... En alles... alles leidt in mijn optiek terug naar de cliënt zelf. Hoe is de relatie met de cliënt met zichzelf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.