Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

woensdag 21 september 2011

Hoe moeilijk kan het zijn??...




Praten over jezelf... Meer mensen dan je misschien denkt hebben er ermee. Zelfs de kwebbelkousen onder ons praten veel, maar zeggen weinig!

Ga maar eens opletten op een feestje. Probeer zelf maar eens even niks te zeggen en kijken wat er gebeurd. Mensen voelen zich ongemakkelijk en gaan enorm ratelen.

Zelf kan ik er ook een houtje van! Ik kan niet zo goed tegen stiltes.. (en dat voor een counselor..best lastig, niet?)
En toch train ik mezelf erin om mijn mond te houden, ook als het prikkelig stil is in gezelschap.
Waarom zou ik de verantwoordelijkheid moeten dragen om de gang erin te houden op een feestje. En wie zegt dat de gang er niet inzit als het even stilvalt?
En als ik dan aan het beppen ben, gaat de interne ik zich er ook nog eens mee bemoeien, in de zin van "jeetje, ze zullen wel denken, wat een klep!' (En wederom, dat voor een counselor..)

Gaat deze Blog nu ineens over mij?
Ja en nee.. Ja, want ik schrijf het vanuit mijn eigen ervaring (ook 's leuk) en nee, het gaat niet alleen om mij, maar over nog eens duizenden anderen.

Wat doe ik eraan?
Wat ik net al schreef, ik probeer vaker mijn mond te houden in gezelschap en kijk wat er gebeurd. Het opvallende is, dat mensen dan soms gaan vragen ' ben je chagrijnig?' en dan is dit weer een trigger.. correctie, dan kan dit een trigger zijn, om weer de draad van het verantwoordelijk voelen op te pakken en te gaan blaten, want stel je voor dat iemand denkt dat je chagrijnig bent terwijl dit niet zo is.....
Daarom, wat mijns inziens het beste helpt: wees jezelf met alles erop en eraan!
Niks intern ikje, niks extern ikje, gewoon IK in zijn geheel. Met en zonder kleppen, met en zonder schaamte, met en zonder angsten, enzovoorts. Van alles wat, dat maakt me wie en hoe ik ben.

En dit bedoel ik niet alsof je tegen iedereen zegt "F*** YOU!", want recalcitrant gedrag is nog steeds zeer aangepast gedrag..!, maar gewoon zoals het IS.
En ben ik weer eens de joker, de onrustige, de stille, de chagrijnige, de clown, de arrogante, de excentrieke, de beledigde, de vrolijke, de leuke, de verlegen, de drukke... Dan klopt dat, niks mis mee!
Onthoud op die momenten: als mensen er over ver-oordelen, kijken ze eigenlijk in hun eigen spiegel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.