Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

donderdag 7 april 2011

Oordelen




Iets heeft mij behoorlijk bezig gehouden afgelopen week. Namelijk: hoe iemand vanuit zijn eigen perspectief (ver)oordeelt.
Dat doen we allemaal, ik ook.

Iedereen heeft zijn eigen referentiekader waaruit men bepaalde dingen ziet en beleefd.
Dit kan een refenrentiekader die positief beleefd is zijn, bijv. een liefdevolle opvoeding. Maar ook een negatief beleefde referentiekader, zoals bijv. mishandeling. (met dit voorbeeld probeer ik niemand te raken!!!Dus mocht iemand dit wel zo lezen: aub niet doen, tis maar een voorbeeld)
Vanuit een positieve invalshoek ziet alles er toch anders uit, dan vanuit de negatieve invalshoek. Hiermee zeg ik niet dat een negatief beleefde referentiekader ook negatief is/voelt..

Okay... dit vereist uitleg...

Als iemand bijv. is mishandeld, is dit dus een negatieve refenrentiekader.
Van daaruit kan men op allerlei verschillende manieren gaan doen/handelen/voelen/denken...
Het kan zijn dat diegene zijn eigen kinderen gaat mishandelen. Maar ook het tegenovergestelde kan gaan plaatsvinden, dat diegene niet eens een standje durft te geven, uit angst om het kind pijn te doen.
Of een zeer beschermt kind kan zijn kinderen evenveel gaan beschermen tegen van alles en nog wat, maar tegelijk kan het ook juist heel vrij gaan opvoeden wegens de angst dat het kind niet tegen een stootje kan.

Iedereen acteert dus vanuit zijn eigen oogpunt, afhankelijk van zijn referentiekader.
Er is geen goed en er is geen slecht.
Hiermee zeg ik dus ook niet 'sla je kind maar, want ook jij bent mishandeld, dus het is ok'. Ik heb het puur over het perspectief en van daaruit oordelen.

Mensen weten vaak niet van elkaar en van te voren vanuit welk perspectief iemand iets doet en tóch worden deze zelfde mensen continue be- maar ook veroordeelt.
Best jammer, vind ik..

Mijn advies hierin: vráág naar de reden waarom iemand doet wat die doet, als je er een oordeel over hebt en deze ook (publiekelijk) uit.
Dit houdt niet per definitie in dat diegene dan ook moet gaan vertellen hoe de vork in de steel zit, want dat zou weer een vorm van verantwoording zijn...
Kijk naar jezelf en besef de reden waarom je oordeelt over de ander. Het zegt vaak meer over jezelf, dan over de ander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.