Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 11 april 2011

De houden-van-hamvraag




Ik kom wel eens stellen tegen (in mijn praktijk, maar ook privé) die van alles proberen om hun relatie te redden, maar dé hamvraag voorbij lopen: hou ik nog van hem/haar?

Okay, wát precies is houden van?
Is hier een definitie voor?
Ik denk van niet nee, alleen ergens zegt een stemmetje je ja of nee...Alleen.. door alle ruis van tal aan emoties, hoor of herken je hét stemmetje vaak niet.

Hoe kun je wél het stemmetje herkennen en horen?
In mijn optiek middels dichter bij jezelf komen te staan.
Hoe doe je dat?
In het begin door middels van (op zijn Hollands gezegd) 'mierenneuken'.
Sta bij álles wat je doet stil bij wat jij ervan vindt.
Wat voel je? Wat beweegt er in je en waar zit deze beweging gelocaliseerd in je lijf?
Ga voor jezelf daarnaast ook met veel dingen na wat je leuk vindt en wat niet, wat je lekker vindt en wat niet.
En dan echt alleen van, over, met jeelf.
Realiseer jezelf ieder moment dat je partner in je gevoel en of gedachten om de hoek komt kijken en zeg denkbeeldig dat die even moet weg gaan.
Maar, sta er wel bij stil dat dit gebeurd en kijk hoe vaak dit gebeurd.

Uiteraard vergt dit wat tijd en geduld.

Merk je aan jezelf continue dat je géén idee hebt wat je nu eigenlijk leuk vindt, ga dit bij vrienden en vriendinnen, ouders, broers en zussen navragen. Kijk welke antwoorden eruit komen en ga voelen of dit klopt.
Probeer even niet in je hoofd alleen te gaan, maar naar je buik. (oefening: leg je handen op je buik en stel jezelf de hamvraag en kijk wat er gebeurd)

Kom je er niet achter of het lukt je simpelweg niet, vraag hulp van een professional die getraint is de juiste vragen te stellen en te kijken naar jouw reacties qua lichaamstaal.

Beter dan óf uit elkaar gaan óf bij elkaar blijven zonder dat je echt weet wat de reden hiervan is, maar je voelt je er in beide opties niet blij, gelukkig, tevreden over.

Eén ding is in mijn optiek zeker: er moet meerwaarde zijn aan een relatie, al heb je zo nu en dan een dip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.