Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

dinsdag 12 april 2011

Feedbackregels




Steeds vaker kom ik het weer tegen: mensen die ongevraag 'commentaar' geven. Ze noemen dit zelf dan ineens feedback, alleen realiseren zich niet dat er etiquettes aan feedback kleven...:

1.Noem eerst iets positiefs dat verband houdt met het onderwerp.
2.Zeg objectief wat er gebeurde waar je kritiek op hebt, spreek daaruit vanuit jezelf (in ik zinnen).
3.Vermijd het woord "maar", zeg niet: Ik vond dat je het goed deed, maar je bent wel te veel aan het woord geweest. Zeg in plaats daarvan Ik vond dat je het goed deed. Ik zag dat je veel aan het woord was, of zeg bijvoorbeeld: ik hoorde jou zeggen dat....
4.Vertel wat hiervan het gevolg was, spreek ook vanuit jezelf. Bijvoorbeeld: dat had tot gevolg dat ik me ongelukkig voelde omdat ik mijn onderwerpen niet kon noemen....
5.Geef een suggestie hoe dit beter zou kunnen. Bijvoorbeeld als je tussendoor had gevraagd of anderen nog iets wilde opmerken dan had ik me daar beter bij gevoeld.


Kijk, ik vind het altijd erg prettig om open en transparant te zijn, alleen probeer altijd wel te kijken naar mezelf op een toch wel kritische manier in wat het met de ander kan doen/doet.. Niet dat me dit altijd lukt overigens (eerlijk he?)

Dit doe ik overigens niet alleen voor de ander, maar tevens voor mijzelf. Of beter misschien zelfs: juist voor mezelf.
Ik wil namelijk een goed gevoel hebben over de dingen die ik doe, en feedback geven is daar één van.
Als ik feedback geef, doe ik dit wegens het feit dat ik iemand wil attenderen op iets wat anders kan, wat in mijn optiek beter is. Maar ja,lees mijn andere Blog omtrent referentiekader. Ieder zo zijn eigen perspectief, dus wat bepaald dat mijn point of vieuw beter is?
Vandaar dus sowieso al de etiquettes!

Wat weet iemand van de ander als die in zijn/haar optiek iets raars zegt of doet? Als diegene dat gewoon iets zget of doet is de kans op de plank misslaan best aanwezig... Jammer, voor zowel diegene waartegen dit gezegd of gedaan wordt, maar tevens voor degene die de plank misslaat..

Dus, wie de schoen past, trekke hem aan en kijk eerst even naar de feedbackregels en probeer van daaruit te opereren.

E

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.