Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

vrijdag 7 januari 2011

Ieder zijn eigen proces


Ik keek gister naar 'Wie is de Mol' en op een gegeven moment ontstond er even een kleine irritatie bij de kandidaten op het moment dat diegene die het vuurwerk moesten coderen en geen bal van hadden gesnapt en er dus niks mee konden doen.
Degene die het vuurwerk de lucht in hadden geknald waren er zo van overtuigd dat het goed was gegaan en genoten ondertussen ook van de pracht en praal van het vuurwerk. Maar ja, die van niks wisten, dus die de code moesten kraken als het ware, schrokken zich wezenloos van de knallen, dus de eerste letters waren daarmee al verloren gegaan.
Iemand, ik weet ff niet meer wie, zei tegen de geïrriteerde "ja, maar wij wisten niet dat we namen moesten raden, we wisten niks" En daarna was het (gelukkig) ook goed.

Wat is nu mijn moraal van dit verhaal?
Dat ieder zijn eigen beleving heeft en daaruit en daarnaar handelt en dat dit vaak lastig is voor anderen om dit in te zien.

Zo kan ik doordat ik iets tegen iemand op een bepaalde manier zeg de onzekerheid van een persoon net aanraken, zonder dat ik dit weet. Die persoon reageert vanuit dié onzekerheid op zijn eigen manier die wellicht niet eender is als dat mijn reactie zou zijn vanuit mijn onzekerheid. Dat kan dan weer een reactie naar mij geven, misschien weer vanuit mijn onzekerheid.
En voor je het weet heb je de poppen aan het dansen, zonder dat er ook maar iets verkeerds is bedoeld.

Daarom is het ook zo belangrijk om dicht bij jezelf te blijven en te kijken naar wat opmerkingen ofzo doen met je en dat je kijkt en voelt naar hoe je hierop reageert.
Een mens is snel geneigd om alleen vanuit zijn eigen perspectief te kijken, zonder eigenlijk te weten wat die nu eigenlijk ziet.
Het leuke (en vooral goeie!) is dat als je dicht bij jezelf blijft, je daardoor de ander niet passeert in wie die is. Dit, omdat jouw eigen reactie puur is.
Als je handelt vanuit je onzekerheid,maar je bent hier niet eerlijk in naar jezelf, is dit toch minder puur.

Houdt niet in dat je te pas en te onpas moet aangeven hoe onzeker je bent, maar wél tegen jezelf!
En zodra je merkt dat dit een positief effect heeft, gaat die positieve bal rollen.
En stel dat het niet goed valt bij iemand, kun je ook eerder en beter inzien dat dit diens proces en niet die van jou is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.