Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

donderdag 13 januari 2011

Manipuleren vanuit verwijdering van jezelf


Manipulatief gedrag hoeft niet altijd op te vallen middels gemeen gedrag, boos gedrag, dominant gedrag, oid. Manipulatief gedrag kan ook middels juist heel lief doen (en zijn), jezelf als het ware opofferen voor de ander. Dit, omdat de ander in de schuld komt te staan als jij altijd maar geeft, geeft en nog eens geeft.
Dit lijkt heel mooi, attent, fijn, enz. en in de dop zal dit ook zeker wel bij de meeste zo bedoeld zijn, maar...soms is het niet zonder reden dat men dit doet.
Het zou zo moeten zijn dat iemand tegen een ander 'ik hou van je' zegt omdat diegene dit zo voélt, punt. Diegene hoeft er dan dus helemaal niks voor terug te horen/krijgen.

Kijk, we zijn allemaal kudde- en gezelschapsdieren, dus het is logisch dat we graag gemogen willen worden, dat anderen van ons houden, ons leuk vinden,ons mooi vinden, enz. Alleen is er een verschil tussen het fijn vinden en het nodig hebben.
Heb je het nodig, is het vaak een teken dat je het jezelf niet kunt geven. En wat de reden is dat je het jezelf niet kunt geven, loopt uiteen per persoon.
Wat mij alleen vaak opvalt is dat deze mensen ver van zichzelf, hun eigen gevoel, verwijderd zijn.
Als ik aan die personen vraag 'maar wat zou jij willen?' of 'wat heb jij nodig?', weten ze vaak geen of niet direct antwoord te geven.

Ik ben ervan overtuigd dat hoe dichter iemand bij zichzelf staat, hoe minder bevestiging die nodig heeft van anderen.
En als men minder bevestiging nodig heeft van anderen, zal die minder manipuleren, door bijvoorbeeld 'ik hou van je' te zeggen in de hoop en verwachting het terug te horen.
Nogmaals, niks mis mee als je het terug wilt horen, maar zeg je het om dié reden, is de insteek van het gezegde om de verkeerde reden.

Probeer dus de eerst volgende keer even erbij stil te staan wat de reden is dat je het zegt. En uiteraard niet teveel, anders gaat de spontaniteit eraan. Maar ik ben ervan overtuigd dat ieder 'normaal' denkend persoon in zichzelf wéét of die het zegt om iets terug te willen horen/krijgen en dit nodig te hebben of omdat die gewoonweg de behoefte heeft dit te willen zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.