Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

maandag 31 januari 2011

Houden van met de juiste reden?


"Ik hou van je"...
Veel mensen zeggen het zonder er verder bij na te denken en veel mensen willen het graag zeggen, maar zeggen het niet...

Als er aan mensen gevraagd wordt wat de reden is dat ze van hun partner houden, kunnen ze het vaak niet beantwoorden.
Niet dat hier gelijk iets mis mee is hoor, want jeetje, abstracter kan haast niet..
Maar toch kan het meerwaarde hebben om het wel te onderzoeken.

Ik ben niet pro-Amerikaans, maar wat ik op zich wel goed vind is de gelofte die zij aan elkaar schrijven als ze gaan trouwen. (al is de reden misschien niet de reden waarom ik het zo goed vind...)
Ik vind het goed met als reden dat men er dus echt de tijd voor neemt om het te bekijken. Waarom hou ik eigenlijk van hem of haar?
En niet om zo tot de ontdekking te komen dat ze helemaal niet van elkaar houden (wat uiteraard ook ontdekt kan worden op die manier), maar om het zo uit te diepen en erbij stil te staan.

Ik merk dat één van de grootste redenen van houden van onder mijn cliënten is dat de partner de ander de moeite waard vind.
Nu zeg ik niet dat dit geen grondige reden is om van iemand te houden, alleen wel dat als dit dé rode draad van het houden van is, die persoon een blik op zichzelf dient te werpen. Dit, omdat er niks belangrijkers is dan 'eigen liefde'. Klinkt misschien wat truttig en zweverig, maar niks is minder waar!
Het eeuwenoude gezegde 'als je niet van jezelf houdt, kun je ook niet van een ander houden' staat hier gelijk aan.

Nogmaals, niet dat dit geen grondige reden kan zijn en als dit dé reden is, je uit elkaar zou moeten gaan! Dit zie ik nog steeds als een mooie meerwaarde en als iets fijns dat partners elkaar dus blijkbaar accepteren, respecteren, waarderen, enz.! Maar het zou niet dé reden moeten zijn. Het zou een aanvulling moeten zijn, zoals ik sowieso een liefdesrelatie zie.

Leer jezelf kennen, jezelf koesteren, jezelf lief hebben, van jezelf houden. Zie jezelf als prio nummer één! Hier is niks egoïstisch aan. Daarnaast, een gezonde dosis egoïsme is niet verkeerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.