Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

vrijdag 7 oktober 2011

Zelfbeeldverbetering




Bijna altijd... nee.. altijd gaan problemen in 'relatie tot' over het zelfbeeld dat iemand heeft.
Met 'relatie tot' doel ik op alles waarmee een mens tot in relatie staat. Dus een liefdespartner, een broer, een zus, een moeder of vader, een werkgever of werknemer, een hond, een kind, voedsel, ga zo maar door.
Ik heb al eerder geBlogt dat ik me tot relaties richt om die reden.

Maar, verder uitgeplozen staat dit dus altijd in verband met het zelfbeeld dat iemand heeft.
Ik krijg dan vaak de vraag 'ben ik er dan verantwoordelijk voor?' Ja, althans, voor jezelf. Dus ook voor jezelf in een betreffende relatie.
"Maar hij is vreemd gegaan!" Klopt, alleen dit doet iets met jou en wat dit met jou doet, zegt iets over jou. Je kan er namelijk alle kanten mee op.. of correctie, we gáán er alle kanten mee op. Eigenlijk kunnen we er maar één kant mee op : de kant die voor dit betreffende individu goed voelt!
Die kant is voor iedereen namelijk verschillend.
De één zal er niet mee zitten dat partner is vreemd gegaan, de ander zit in zak en as bij het idee alleen al..

Zo hoor ik soms ook van cliënten die bij een weerbaarheids- of assertiviteitstraining zijn geweest dat ze bijvoorbeeld moeten leren om geen mensen voor hen in de rij te laten gaan. Mij lijkt dat dit per persoon verschillend is. En niet alleen de persoon die iemand voor laat, maar tevens degene die zelf voor gaat. Ik kan me er inderdaad boos over maken, maar mijn partner dus helemaal niet. Moet hij dan ineens ingrijpen terwijl zijn basis-ikje zegt 'maakt niet uit'?
Dan wordt mijns inziens het doel voorbijgeschoten.

Het doel..
Je leert alsmaar, iedere dag. Wat je vandaag mee maakt, kan je weer opnieuw uit balans brengen.
Jezelf zijn wordt er dus niet makkelijk op daardoor want je beeld over jezelf veranderd continue. Maar je basis is wel constant. Die heb je toen je geboren werd en die is nu nog steeds. Dus het doel is in mijn optiek : het bij de basis van jou ik blijven. En die ik is voor iedereen weer anders.

Zelfbeeldverbetering zie ik als een beter beeld krijgen van de basis wie je bent, zodat je in elke situatie altijd bij jezelf kunt blijven en achter jezelf kunt gaan staan. Ook als er iets gebeurd wat je veel zeer doet, wat je verschrikkelijk teleurstelt of je onwijs boos maakt. Dat je naar je basis kunt gaan om van daaruit te kunnen kijken wat er eigenlijk gebeurd, wat het is dat je raakt, wat je zou willen of juist niet en van daaruit handelen, een keus maakt die bij jou als individu past en hoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.