Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

donderdag 4 augustus 2011

Rekening houden met een ander




Gister ontstond ineens het idee om een soort van onderzoek te gaan doen, namelijk:
een week of maand lang geen rekening houden met een ander.

Raar onderzoek, niet?
Nou, misschien wel en zeker een uitdaging voor mij en juist daarom!

Reden waardoor dit is ontstaan:
Ik had gister ergens de pest over in. Uit een bepaalde pissigheid en opstandigheid gooide ik de auto zo de rotonde op, zonder echt heel goed te kijken naar de andere auto's. Uiteraard wel zodanig opgelet dat ik geen ongelukken zou maken, maar eigenlijk heel asociaal 'hop' die rotonde op!
En wat me eigenlijk opviel, is dat niemand gek opkeek..Althans, niet echt.
Ik ben altijd pissed als iemand mij dit flikt, maar ik kon het dus gewoon doen..

Ik ben altijd een persoon die probeert rekening te houden met..En dit valt soms best rauw op mijn dak als men dit of voor iets gewoons neemt, of het zelfs niet eens in dank afneemt. Ik heb een bepaalde verwachting aan de hand van mijn rekening houden met en het stelt me volgens mij vaker teleur dan dat het me iets oplevert.

Zielig verhaal? Nee hoor, gewoon zoals ik het voel en beleef.
Ligt uiteraard geheel 50% aan mijzelf! Ik schep een verwachting. Die ander mag (en moet) nog steeds doen wat hem/haar het beste lijkt voor hem/haar.
50% ligt wel bij de ander, omdat ik het ook echt niet meer dan normaal vind dat men rekening met elkaar houdt, dus dat je soms ook iets moet slikken voor de ander.

Bovenstaand overigens in alles en bij iedereen, dus onbekenden in het verkeer, maar ook vrienden en familie.

Ik wil eens bekijken wat mijn rekening houden met anderen eigenlijk voor meerwaarde heeft en voor wie precies?
Wordt het opgemerkt? Wordt het gewaardeerd? Ik denk dit alleen echt te kunnen zien als ik het tegenovergestelde eens doe. Dus geen rekening houden met...

Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen zich hierin zullen herkennen!

Om nu een echtscheiding te voorkomen, doe ik dit niet op het thuisfront.. :)

Ik zal proberen van mijn 'onderzoek' regelmatig een Blog (up date) te maken.

2 opmerkingen:

  1. "Ik ben altijd een persoon die probeert rekening te houden met..En dit valt soms best rauw op mijn dak als men dit of voor iets gewoons neemt, of het zelfs niet eens in dank afneemt. Ik heb een bepaalde verwachting aan de hand van mijn rekening houden met" zeg jij. Zonder er een oordeel over te hebben valt mij het volgende op. Doe je dit omdat je er iets voor terug wil hebben of omdat je je er zelf prettig bij voelt, jezelf te kunnen zijn er daarbij past het dat jij rekening houdt met... Dat laatste geeft je dus al iets terug zonder dat dat van de ander komt. Daarnaast weten mensen niet beter dat jij iemand bent die gewoon rekening houdt met anderen, zij weten niet anders en hebben niet anders gekregen. Hooguit worden ze nu boos omdat jij het niet meer doet en dus dan kennen ze je niet meer en val je tegen. Ze hebben nog nooit "nee" gehad van je. Alsof je ze al die tijd een lolly hebt gegeven en nu ineens geef je hem niet meer omdat jij vindt dat ze er geen recht meer op hebben. Ik zou zeggen vraag jezelf elke keer af doe ik dit nu omdat ik het wil doen en doe ik het zonder dat ik er iets voor terug wil of doe ik dit om de ander te pleasen, te vriend wil houden. Dat zal je heel veel ruimte en plezier opleveren kan ik je uit ervaring zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Carin

    Dank je wel voor je reactie! Leuk!!

    Ja, precies! Ik wil met deze ' test' er dus achter (zien te) komen wat het is. Van mij, van anderen.
    Want tevens, vinden mensen mij aardig louter omdat ik rekening houd met of ook op momenten dat ik dit niet doe.
    Of zelfs:vinden ze me soms helemaal niet ' ok' omdat ik dingen doe om graag aardig gevonden te willen worden..

    Ik merk dat ik soms tegen bepaalde teleurstellingen aanloop en ik wil dus erachter komen waardoor dit komt.

    Maar.. tevens ben ik ervan overtuigd dat ook zeker 50% bij de ander ligt. Ik ben niet het type mens dat vind dat alle verantwoordelijkheid bij jezelf neergelegd kan worden en dat alles op jezelf terug te voeren is.
    Acceptatie ervan wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.