Totaal aantal mijn Blog bekenen

Powered By Blogger

Zoeken in deze blog

vrijdag 1 juli 2011

De kunst van kiezen




Hoe kun je een goeie keus maken?
Bestaat dat überhaupt, een goeie keus maken?
Want, wat de ene dag een goeie keus is, kan de dag erna niet meer zo voelen.
En wat doe je daar dan mee?

De meeste mensen die ik spreek, maken een keus en blijven erbij, al voelt het vaak helemaal niet goed (meer)
Velen maken sowieso in de eerste instantie een keus, waarvan ze direct eigenlijk al voelden dat dit eigenlijk niet de keus was die zij zelf wilden maken, maar dit toch deden om de ander..

Ik denk dat dit komt wegens een bepaalde angst niet te doen wat de ander goed vindt.
Mensen willen erbij horen, we zijn toch als het ware kuddedieren. Dus maken de meeste onder ons keuzes gebaseerd op het erbij willen horen.
Mode bijvoorbeeld.. Een bepaalde jas, broek, trui uitkiezen, want die is in de mode. Dan 'hoor je erbij'. Maar zou álles in de mode zijn, had je misschien net die betreffende rok of schoenen niet gekocht..

Is dit erg?
Nee, op zich niet. Maar.. als je je er niet goed bij en door voelt wel!
Als een minirokje (om even in het metafoor door te borduren) niet lekker zit, of rood is niet jouw kleur, maar je koopt het omdat het in de mode is en omdat je er dan (zogenaamd) bij hoort, lijkt mij dit geen goeie keus..

Dan inderdaad op het volgende:
Klopt het wel dat je erbij hoort als je een keus maakt die anderen willen dat je die maakt?
En áls 'de ander' wilt dat jij een betreffende keuze maakt, die eigenlijk misschien niet bij jou past, wat is daarvan dan hun reden?
Is het daadwerkelijk zo dat je erbij hoort als je kiest wat een ander wilt, of waarvan je denkt dat de ander dit zou willen?


Ik ben van mening van niet!
Ik ben van mening dat je bij anderen hoort, als je bij jezelf hoort!
Jezelf bent en durft te zijn. Dan staat blauw je veel mooier, ondanks dat geel in de mode is!

Maar ja, jezelf zijn.. Dat is een keuze die jij alleen kunt maken.

Moeite om dit te kunnen zijn en te kunnen doen?
Zoek hier hulp in, je bent het altijd waard!

Deze hulp kan via mij; ww.welzijnspraktijkzutphen.nl, maar die keus.. die moet jij zelf maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het zeer fijn om reacties te krijgen, mits ze als feedback bedoeld zijn en zo ook geformuleerd zijn.
Zodra er vervelende, grove, dreigende, kwetsende teksten geschreven worden, zullen deze volledig genegeerd worden.